Klimatýden

KLIMATÝDEN

(realizace projektu probíhala ve spolupráci se školským zařízením pro environmentální vzdělávání LIPKA, číslo projektu: 5230200063)

Co je cílem projektu? 

Seznámit žáky s environmentální problematikou související s potravinami a jejich uhlíkovou stopou. Porovnat pokrmy z produktů od lokálních výrobců a srovnání se svačinkami, které si běžně žáci nosí. Žáci srovnají jejich chuť a porovnají uhlíkové stopy pokrmů.

Čeho jsme dosáhli?

Žáci se vzdělali v environmentální problematice, rozumí a orientují se v tématu. Žáci se seznámili s chodem ovocnářského družstva Sady Stará Lískovec a náležitostmi výroby lokálního producenta. Naučili se vypočítat uhlíkovou stopu složek pokrmů. Vyhodnotili chutnost připravovaných pokrmů. Měli možnost přípravy ochutnávkové tabule a s tím spojenými náležitostmi a organizací přípravy pokrmů.

Popis realizovaných aktivit:

1. den: Žáci se seznámili s Environmentální tématikou a problematikou současné doby prostřednictvím lektora Lipky v dopoledních hodinách. V odpoledních hodinách navštívili Družstvo Sady Starý – Lískovec. V Sadech se seznámili s informacemi o chodu podniku, provozu moštárny a také obchodu. Měli možnost i ochutnat jablka a mošt.

2. den: Žáci shrnuli poznatky o problematice uhlíkové stopy a vypočítali uhlíkovou stopu pokrmů, které připravovali. Dále vyráběli informační tabulky k jednotlivým pokrmům, aby mohli porovnat uhlíkovou stopu potravin ze surovin od lokálních výrobců a srovnat je s prefabrikovanými výrobky z potravinářských společností, které si nosí na svačinky.

3. den: Vlastní příprava pokrmů a nápojů, prezentace vytvořených pokrmů na ochutnávkové tabuli s informačními tabulkami o množství uhlíkové stopy u konkrétního receptu. Anketa k chutnosti pokrmů. Připravená prezentace s informacemi a ochutnávkou byla určena pro žáky školy. Vystoupili z běžné školní rutinní výuky a sami tvořili.

4. den:  Reflexe – Zpětné ohlédnutí. Žáci zhodnotili. Co nového se dozvěděli, jaké nové dovednosti si odnesli.

 

 

 

 

Udržitelnost

Co se stane s výstupy Klimatýdne po jeho skončení?

Žáci budou znát a chápat cennost a význam možnosti výběru produktů od lokálních producentů pro udržitelnost, lidské zdraví, společnost a ochranu klimatu. Dále si uvědomí dopad uhlíkové stopy nejenom u produktů obecně, ale také dokáží zvážit spotřebitelské preference při výběru potravin, služeb a výrobků.

 

Zhodnocení Klimatýdne z pohledu žáků

Co nám realizace Klimatýdne přinesla - co jsme se dozvěděli a naučili v tématu klimatické změny?

David napsal: „Jaký dopad má lidstvo na klimatickou stránku Země a jak se tomu snažit zabránit pomocí nakupování u místních farmářů. Jaký dopad má různá potravina.“

Alice napsala„Uhlíkovou stopu různých jídel.“

V jakých organizačních a dalších dovednostech jsme se posunuli?

Lukáš napsal: „Naučil jsem se vypočítat uhlíkovou stopu a jak je snadné tuhle uhlíkovou stopu omezit.“

Dominik napsal: „Zkušenosti s pěstováním microgreens.“

Jak jsme se svým výsledkem spokojeni?

Alice napsala: „Super. Bylo to dobré, a i celkem zajímavé.“

Nathalie napsala: „Výsledek byl super!“

Lukáš napsal: „Jsem spokojen. Dobře se nám dařilo porozumět tomuhle celkem těžkému tématu. Myslím si, že jsme se celkem zapojovali a zjišťovali si informace. Praktická část vyšla nejlépe, všem chutnalo a dokázali jsme si ukázat, jak uhlíkovou stopu omezit v praxi.“

Jan napsal: „Jsem velmi spokojen.“

Jaká klimatická opatření se nám podařilo realizovat a jak pomohou zmírnit dopady klimatické změny?

David napsal: „Podařilo se nám sobě a určitě i části školy ukázat, jak velký dopad mají naše pokrmy na Zemi. Naučili jsme se možnosti zmírnění a vylepšení, a také jsme se zjistili jaký dopad denně doopravdy má náš život.“

Michaela napsala: „Kupovat víc EKO potravin.“

 

Co bychom příště udělali jinak?

David napsal: „Zapojil bych celou školu. Ne, jen jednu třídu.“

Lukáš napsal: „Akci bych prezentoval pro celou školu.“

 

Zhodnocení Klimatýdne z pohledu pedagoga:

Jaký měl Klimatýden přínos pro žáky? 

Žáci získali základní povědomí o environmentální tématice a problematice. Zvládli problematiku uhlíkové stopy potravin. Zkusili si něco jiného než běžnou výuku. Vystoupili ze zaběhnutého týdenního rozvrhu. Praktická část jim přinesla cenné zkušenosti při přípravě a prezentaci pokrmů z produktů od lokálních výrobců. Žáci se však zapojili bez jakýchkoli potíží do role svého úkolu a bylo vidět, že je to baví.

 

Doporučili byste realizaci programu i dalším školám? 

Rozhodně bychom realizaci programu jiným školám doporučili. Žáci si zde mohou vyzkoušet, to že i oni se mohou podílet drobnými činnostmi na změně tím, že si např. jako spotřebitel zvolí, co si koupí, pokud mají informace např. o uhlíkové stopě potravin a produktů. Vyrobené pokrmy našich žáků ze surovin od lokálních producentů jsou toho důkazem.