KLIMATÝDEN
(realizace projektu probíhala ve spolupráci se školským zařízením pro environmentální vzdělávání LIPKA, číslo projektu: 5230200063)
Co je cílem projektu?
Seznámit žáky s environmentální problematikou související s potravinami a jejich uhlíkovou stopou. Porovnat pokrmy z produktů od lokálních výrobců a srovnání se svačinkami, které si běžně žáci nosí. Žáci srovnají jejich chuť a porovnají uhlíkové stopy pokrmů.
Čeho jsme dosáhli?
Žáci se vzdělali v environmentální problematice, rozumí a orientují se v tématu. Žáci se seznámili s chodem ovocnářského družstva Sady Stará Lískovec a náležitostmi výroby lokálního producenta. Naučili se vypočítat uhlíkovou stopu složek pokrmů. Vyhodnotili chutnost připravovaných pokrmů. Měli možnost přípravy ochutnávkové tabule a s tím spojenými náležitostmi a organizací přípravy pokrmů.
Popis realizovaných aktivit:
1. den: Žáci se seznámili s Environmentální tématikou a problematikou současné doby prostřednictvím lektora Lipky v dopoledních hodinách. V odpoledních hodinách navštívili Družstvo Sady Starý – Lískovec. V Sadech se seznámili s informacemi o chodu podniku, provozu moštárny a také obchodu. Měli možnost i ochutnat jablka a mošt.
2. den: Žáci shrnuli poznatky o problematice uhlíkové stopy a vypočítali uhlíkovou stopu pokrmů, které připravovali. Dále vyráběli informační tabulky k jednotlivým pokrmům, aby mohli porovnat uhlíkovou stopu potravin ze surovin od lokálních výrobců a srovnat je s prefabrikovanými výrobky z potravinářských společností, které si nosí na svačinky.
3. den: Vlastní příprava pokrmů a nápojů, prezentace vytvořených pokrmů na ochutnávkové tabuli s informačními tabulkami o množství uhlíkové stopy u konkrétního receptu. Anketa k chutnosti pokrmů. Připravená prezentace s informacemi a ochutnávkou byla určena pro žáky školy. Vystoupili z běžné školní rutinní výuky a sami tvořili.
4. den: Reflexe – Zpětné ohlédnutí. Žáci zhodnotili. Co nového se dozvěděli, jaké nové dovednosti si odnesli.
Udržitelnost
Co se stane s výstupy Klimatýdne po jeho skončení?
Žáci budou znát a chápat cennost a význam možnosti výběru produktů od lokálních producentů pro udržitelnost, lidské zdraví, společnost a ochranu klimatu. Dále si uvědomí dopad uhlíkové stopy nejenom u produktů obecně, ale také dokáží zvážit spotřebitelské preference při výběru potravin, služeb a výrobků.
Zhodnocení Klimatýdne z pohledu žáků
Co nám realizace Klimatýdne přinesla - co jsme se dozvěděli a naučili v tématu klimatické změny?
David napsal: „Jaký dopad má lidstvo na klimatickou stránku Země a jak se tomu snažit zabránit pomocí nakupování u místních farmářů. Jaký dopad má různá potravina.“
Alice napsala: „Uhlíkovou stopu různých jídel.“
V jakých organizačních a dalších dovednostech jsme se posunuli?
Lukáš napsal: „Naučil jsem se vypočítat uhlíkovou stopu a jak je snadné tuhle uhlíkovou stopu omezit.“
Dominik napsal: „Zkušenosti s pěstováním microgreens.“
Jak jsme se svým výsledkem spokojeni?
Alice napsala: „Super. Bylo to dobré, a i celkem zajímavé.“
Nathalie napsala: „Výsledek byl super!“
Lukáš napsal: „Jsem spokojen. Dobře se nám dařilo porozumět tomuhle celkem těžkému tématu. Myslím si, že jsme se celkem zapojovali a zjišťovali si informace. Praktická část vyšla nejlépe, všem chutnalo a dokázali jsme si ukázat, jak uhlíkovou stopu omezit v praxi.“
Jan napsal: „Jsem velmi spokojen.“
Jaká klimatická opatření se nám podařilo realizovat a jak pomohou zmírnit dopady klimatické změny?
David napsal: „Podařilo se nám sobě a určitě i části školy ukázat, jak velký dopad mají naše pokrmy na Zemi. Naučili jsme se možnosti zmírnění a vylepšení, a také jsme se zjistili jaký dopad denně doopravdy má náš život.“
Michaela napsala: „Kupovat víc EKO potravin.“
Co bychom příště udělali jinak?
David napsal: „Zapojil bych celou školu. Ne, jen jednu třídu.“
Lukáš napsal: „Akci bych prezentoval pro celou školu.“
Zhodnocení Klimatýdne z pohledu pedagoga:
Jaký měl Klimatýden přínos pro žáky?
Žáci získali základní povědomí o environmentální tématice a problematice. Zvládli problematiku uhlíkové stopy potravin. Zkusili si něco jiného než běžnou výuku. Vystoupili ze zaběhnutého týdenního rozvrhu. Praktická část jim přinesla cenné zkušenosti při přípravě a prezentaci pokrmů z produktů od lokálních výrobců. Žáci se však zapojili bez jakýchkoli potíží do role svého úkolu a bylo vidět, že je to baví.
Doporučili byste realizaci programu i dalším školám?
Rozhodně bychom realizaci programu jiným školám doporučili. Žáci si zde mohou vyzkoušet, to že i oni se mohou podílet drobnými činnostmi na změně tím, že si např. jako spotřebitel zvolí, co si koupí, pokud mají informace např. o uhlíkové stopě potravin a produktů. Vyrobené pokrmy našich žáků ze surovin od lokálních producentů jsou toho důkazem.